Taivasolento ja Ihmisen uusi tuleminen

JUHO SANKAMO

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on image-3-1.png

Työpöytäni laidalla on kaksi lastentarhasta tuotua kehystettyä valokuvaa. Siinä hymyilevät sormi suussa Simeon 3v ja Topias 1,5v. Erityisesti lapset, ja se että kuvien yllä lukee ”Pappa”, laittaa pohtimaan ihmisarvoa erityisen toiveikkaalla tavalla. Ei ole sattumaa, että evankeliumeissa useat isät ja äidit saapuvat Jeesuksen luo pyytääkseen apua lapsilleen.

Psalmissa sanotaan: ”– mikä on ihminen! Kuinka sinä häntä muistat. Mikä on ihmislapsi! Kuitenkin pidät hänestä huolen. Sinä teit hänestä lähes kaltaisesi olennon, seppelöitä hänet kunnialla ja kirkkaudella.” (Ps. 8.) Epävarmojen aikojen keskellä kysymys ihmisestä nousee valtavan tärkeäksi. Jumala, pidä huolta ihmisistä. Julkaisin juuri kirjan Taivasolento – kirja ihmisestä, jossa käsittelen ihmisarvoa ja ihmisen merkitystä Jumalan suunnitelmissa.

”Minulla ei ole ihmistä” – vastasi halvaantunut mies Jeesukselle Betesdan altaalla, kun tämä kysyi häneltä: Tahdotko tulla terveeksi? Mies, joka oli sairastanut 38 vuotta, oli ilmeisesti yksinäinen. (Joh. 5.) Suomessa on paljon ihmisiä, joilla on tuo sama vastaus: Minulla ei ole ihmistä, joka auttaisi. Varsinkin korona-aikana moni jää yksin.

Ihmisen Poika

Nyt kun olen miettinyt, mikä on Taivasolento-kirjan pääsanoma, niin mieleeni on noussut virke: Ihmisen uusi tuleminen. Siinä on hyvin arkinen puoli: ihminen tulee kylään, tulee töihin, tulee meille synttäreille. Mummo miettii kotonaan: milloinhan lapset tulevat katsomaan minua. Nuori pari miettii: meille tulee kohta vauva. Joku mollaa toista: sinusta ei ikinä tule mitään. Kun vietämme hautajaisia, ja laskemme vainajan maan poveen, herää kristillisen toivon pohjalta kysymys: tuleeko hän vielä sieltä ylös? Tuossa virkkeessä, ihmisen uusi tuleminen, on myös vahva eskatologinen, lopunaikaan kuuluva painotus: Ihmisen Poika tulee uudelleen – paruusiassa, Isänsä kunniassa. Ihminen tulee! Oletko valmis?

Ihminen on pelastushistorian keskiössä. Jumala rakastaa ihmistä. Mielestäni kristillinen usko on alusta loppuun suuri kertomus siitä, kuinka Jumala kerta toistensa jälkeen nostaa ihmisen ylös. Raamatussa Jumalan ensimmäinen kysymys ihmiselle on: Missä sinä olet? (1. Moos. 3:9.) Jumalalla on edelleen etsikkoaika. Hän etsii ihmistä. Tämä Jumalan missio on vahvasti Jeesuksen missio: ”Juuri sitä, mikä on kadonnut, Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan.” (Luuk. 19:10.)

Ihmisen Poika – tuo nimi, jota Jeesus käyttää itsestään jatkuvasti – on valtavan rikas merkitykseltään. Ihmisen Poika viittaa siihen tosiasiaan, että Jeesus on todella ihminen. Mutta hän on ihminen, Ihmisen Poika, joka ”saapui Ikiaikaisen luo. Hänet saatettiin Ikiaikaisen eteen, ja hänelle annettiin valta, kunnia ja kuninkuus…” (Dan. 7:13.) Tämä Ihmisen Poika avaa ihmisille tien Ikiaikaisen Jumalan yhteyteen.

Danielin kirjan profetiassa Ihmisen Poika ei viittaa ainoastaan yhteen ihmiseen, vaan myös kokonaiseen kansaan. Ihmisen Poika on tavallaan, parempien käsitteiden puutteessa, ”kokoava persoona”, jossa on paljon jäseniä – ihmisiä. Mielenkiintoisesti tässä Danielin kirjan profetiassa Ihmisen Pojan valta – jumalallinen valta – annetaan myös hänen seuraajilleen: ”Korkeimman pyhät saavat vallan ja ottavat haltuunsa kuninkuuden ikuisuuksien ikuisuuteen saakka.” (Dan. 7:18.) Samoin näitä Korkeimman pyhiä – Ihmisen Pojan edustajia – vainotaan. Petomaiset alistajavaltakunnat tulevat hyökkäämään Ihmisen Pojan seuraajien, Korkeimman pyhien kimppuun: ”Uhmaten hän (pahan vallan edustaja) puhuu Korkeinta vastaan, tuhoaa Korkeimman pyhiä… Korkeimman pyhät annetaan hänen armoilleen…” (Dan. 7:25.)

Mutta vaikka ihmisiä alistetaan, niin lopulta seuraa ihmisen uusi tuleminen. Näin sanotaan jakeessa Dan. 7:27: ”Kuninkuus ja valta ja valtakuntien mahti kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Sen kansan valtakunta on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä.” Jakeesta Dan. 12:2 näemme, miltä ihmisen uusi tuleminen voi näyttää: ”Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun.”

Ihmisarvopuntari

Mielestäni tämä Danielin kirjan visio, joka oli Jeesukselle valtavan tärkeä, on olennainen, kun mietimme ihmisen asemaa, arvoa ja merkitystä. Nykyään ihmiset puhuvat paljon ihmisarvosta ja oman arvon tunteestaan. Ihmisarvoa punnitaan monella tavalla; sitä mittaillaan peilin edessä. Sitä arvioidaan pankkitilin mukaan. Sitä arvioidaan ystäväpiirin mukaan. Sitä arvioidaan omien saavutuksien tai epäonnistumisien pohjalta.

Itse käyn messussa, ja olen huomannut, että löydän sieltä kaikkein parhaimman ”ihmisarvopuntarin”. Pyhässä messussa kuulen, tunnen, näen ja maistan, mitä kaikkea Jumala on puolestani tehnyt. Basileios Suuri naulitsi ihmisen arvon lujasti Kristuksen ristiin. Näin hän julisti 300-luvulla: ”Ihminen, huomioi arvokkuutesi, muista hinta, joka sinusta on maksettu: Katso sinun lunastuksesi hintaa ja ymmärrä arvokkuutesi.”

Kaikissa kirkon suurissa juhlissa korotetaan ihmistä. Jouluna Jumala tuli ihmiseksi ollakseen meitä lähellä. Pääsiäisenä Kristus kuoli syntiemme puolesta ja nousi kuolleista, jotta tulisimme osallisiksi hänen ikuisesta elämästään. Helatorstaina ihminen, Kristus, astui läpi kaikkien lasikattojen aina Isän, Jumalan oikealle puolelle. Sinne hän kutsuu meitä. Helluntaina juhlimme sitä, että Jumala vuodatti sydämiimme Pyhän Hengen.

Jumalan käsissä ihminen saa todella kukoistaa. Jeesus ei painanut ihmisiä alas, vaan suoristi heitä täyteen komeuteensa. Hän sanoi kuolleelle tytölle: Talita kum! Nouse tyttö. Kristillinen usko on yhtä ihmisen korottamista. Näin sanoo Jumala:

Kuulkaa te, joita olen joutunut nostamaan ja kantamaan hamasta syntymästänne saakka, äitinne kohdusta asti! Teidän vanhuutenne päiviin saakka minä olen sama, vielä kun hiuksenne harmaantuvat, minä teitä kannan. Niin minä olen tehnyt ja niin yhä teen, minä nostan ja kannan ja pelastan. (Jes. 46:3.)

Danielin kirjan hurjien kuvausten valossa alistajavaltakunnat, pedot, ovat antikristillisiä, mutta myös ihmisvastaisia. Ne taistelevat Ihmisen Poikaa – ja myös ihmisen poikia ja tyttäriä – vastaan. Antikristillisyys tuhoaa ihmistä. Se näkee ihmisen vain ongelmana. Ihmisiä halutaan hävittää ja ehkäistä. Jeesus sanoo: ”Ihmisen Poika ei tullut ihmisten sieluja kadottamaan vaan pelastamaan.” (Luuk. 9:55.) ”Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta.” (Mark. 10:45.)

Palaan vielä tuohon Betesdan miehen toteamukseen: ”Minulla ei ole ihmistä.” Tämä kommentti on monien ihmisten perimmäinen ajatus. Kun nykyisyys ja tulevaisuus näyttävät epävarmoilta ja kummallisilta, olisi todella tärkeä, että löytyy joku, joka auttaa. Joku ihminen. Niin kuin suomalaiset sanoivat sotien aikana, ”kaveria ei jätetä.”

Mitä meistä vielä tulee

Vielä ei ole käynyt ilmi, mitä meistä tulee.

Vielä lopuksi, pieni kommentti Ihmisen Pojan tulemiseen. Sehän on kristittyjen toive, että Ihmisen Poika, Kristus tulee kerran kunniassaan. Oman ymmärrykseni mukaan se onkin pelastushistorian seuraava supertapahtuma. Minusta on ollut tosi mielenkiintoista huomata, että kun UT puhuu Kristuksen paluusta, tai aikojen täyttymyksestä, niin fokus ei ole vain taivaassa – Kristuksen saapumisessa. Nimittäin jotain ihmeellistä tapahtuu tuona hetkenä myös maan päällä, meidän ihmisten joukossa. Kristuksen saapumiseen ja täydelliseen voittoon liittyykin ihmisen täydellinen vapautuminen. ”Silloin nähdään Ihmisen Pojan tulevan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. Kun nuo tapahtumat alkavat, nostakaa rohkeasti päänne pystyyn, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.” (Luuk. 21:27.)

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on image-3-1.png
Taivasolento.

Paavali kirjoittaa tästä hetkestä näin: ”Kun Kristus, teidän elämänne, ilmestyy, silloin tekin ilmestytte hänen kanssaan kirkkaudessa.” (Kol. 3:4.) Johannes kirjoittaa näin: ”Rakkaat ystävät, jo nyt me olemme Jumalan lapsia, mutta vielä ei ole käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Sen me tiedämme, että kun se käy ilmi, meistä tulee hänen kaltaisiaan, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena kuin hän on.” (1. Joh. 3:2.)

Näitä jakeita on vaikea selittää sen enempää. Totean vain, että ihminen on ihmeellinen yllätys loppuun saakka. Voimme pohtia, mitä tämä ihmisen ”ilmestyminen” merkitsee pienelle vauvalle joku uinuu äitinsä sylissä, työn touhussa ahertavalle miehelle tai naiselle, työttömälle, dementoituneelle mummolle, saattohoidossa makaavalle vanhukselle, tai kenelle tahansa meistä. Taivasolento-kirjaa kirjoittaessani tajusin entistä vahvemmin, että kukaan ei ole niin vahvasti ihmisen puolella, kuin Kristus, Ihmisen Poika. Jumala sanoo tänäänkin ihmiselle, majesteettisen luovan sanansa: Tulkoon! Eläköön, ihminen!

5 comments

  1. Lainaat jaetta Dan. 7:25 mutta leikkaat sen ikävästi poikki. Tässä koko jae:

    ”Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain, ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi.” (Dan. 7:25)

    Hän tahtoo muuttaa ajat ja lait, sopii aika hyvin katoliseen kirkkoon, joka muutti sapatin sunnuntaiksi ja kumosi ruokasäädökset ja hylkäsi koko Mooseksen lain.

    Liked by 1 henkilö

    1. Juu, tämä Danielin kirjan kuvio on mitä mielenkiintoisin, ja se jatkuu Makkabealaiskirjoissa. Nostit esiin aika isoja asioita selittämättä niitä juuri mitenkään. Toisaalta, jos tätä tematiikkaa käsitellään, niin sitä pitäisi ruotia aika perusteellisesti. En itse oikein innostu käymään asiasta kevyttä keskustelua, ja toisaalta, perusteelliseen keskusteluun minulta ei nyt löydy aikaa / intressiä. Fakta on kuitenkin, että Danielin kirja oli Jeesukselle hyvin keskeinen. Tuo mainittu pyhien aikojen muuttaminen liittyy Makkabealaiskapinan aikaisiin tapahtumiin. Dan 7 on Jeesuksen itseymmärryksen kannalta keskeinen.

      Tykkää

  2. Juhon uusinta kirjaa näyttää myyvän Suomalainen kirjakauppa https://www.suomalainen.com/products/taivasolento

    Samaan teemaan mm. aatehistoriallisesta perspektiivistä on paneutunut myös dosentti Mikko Heikkilä kirjallaan ”Ihmisusko, teknologiatoivo ja lemmenleikki” (vrt. usko, toivo ja rakkaus)

    https://www.suomalainen.com/products/ihmisusko-teknologiatoivo-lemmenleikki

    ”…aikamme kaikkihyvinä pidetyistä arvoista kuin ihmisoikeudet, tasa-arvo ja suvaitsevaisuus voi väärinkäytettyinä seurata ihmisoikeusloukkauksia, epätasa-arvoa ja suvaitsemattomuutta. Teos on älyllisen rehellinen ja tinkimättömän rohkea yhteiskuntakriittinen puheenvuoro.”

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s