10 käskyä: Katolinen vartti palaa moraalin pariin

JUHO SANKAMO

Nykyään kaikki kannattavat mielellään jakamatonta ihmisarvoa, moraalia, oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa. Tästä huolimatta ihmiset ja poliittiset puolueet ajautuvat moraalisissa kysymyksissä aivan vastakkaisiin ratkaisuihin ja tekoihin. Ratkaisuja kuitenkin perustellaan nimenomaan ”ihmisarvon kunnioittamisella” ja moraalisilla argumenteilla. Tästä seuraa kysymys: onko meillä yhteinen käsitys moraalista?

Katolinen vartti Radio Deillä! |
Katolinen vartti

Katolinen vartti on taas alkanut Radio Deillä! Ohjelma on kuunneltavissa Radio Dein taajuuksilla tiistaisin klo 20:03 ja uusintana lauantaisin klo 23. Nyt syyskaudella sukellamme moraalikysymyksiin. Aiheena on 10 käskyä. Tiistaina 17.8. Katolisessa vartissa kanssani keskustelee isä Oskari Juurikkala. Aiheenamme on luonnollinen moraalilaki.

Luonnollinen moraalilaki ei ole yleisesti ottaen kovin suosittu käsite nykyään. Kuitenkin jo antiikin ajoista asti on puhuttu luonnollisesta moraalilaista, joka on kaikille ilmeinen ja ymmärrettävä inhimillisen järjen avulla. Kyse on objektiivisesta moraalisesta käsityksestä, joka koskee kaikkia ihmisiä, kaikkina aikoina. Kristillisen näkemyksen mukaan 10 käskyä tiivistää ja sanoittaa tuota luonnollista moraalilakia.

Yksi luonnollisen moraalilain suurista puolestapuhujista oli Martin Luther King Jr. Hänen mukaansa luonnollinen moraalilaki suojelee ja velvoittaa kaikkia, ja kaiken värisiä, ihmisiä, koska Jumala on luonut meidät kaikki omaksi kuvakseen. Luonnollisen moraalilain vastakohtana voisi olla anarkia tai vahvimman käden oikeus. Myös tunteisiin perustuva käsitys oikeasta ja väärästä on nykyään suosittu. ”Ei se voi olla väärin, kun se tuntuu niin oikealta ja hyvältä.” Raamatusta löytyy paljon moraalista opetusta, ja Raamatussa ihmisyyteen kuuluu tietynlainen ymmärrys siitä, mikä on oikein, ja mikä on väärin. Moraalinen ymmärrys kuuluu ihmisyyteen.

Moraali voi myös vääristyä. Profeetta Habakuk oli kauhuissaan Assyriasta, joka ryösti ja tuhosi kansakuntia. ”Se on julma ja armoton kansa. Itse se päättää, mikä on oikein ja mitä se saa tehdä… Omaa voimaansa he pitävät jumalana.” (Hab. 1:7, 11.)

Ancient Egyptian Book of the Dead" Exhibition @ Britisth Museum from 4  November 2010–6 March 2011 - Alain.R.Truong
Egyptiläiset uskoivat yli 4000 vuotta sitten, että viimeisellä tuomiolla ihmisen sydän punnitaan.

Tuomas Akvinolainen kirjoitti 1200-luvulla, että perustavat moraaliset periaatteet ”ovat samat kaikille, sekä oikeudellisuuden että tiedon osalta.” (Summa Thelogica, I-II, kysymys 94, artikla 4.) Syntiinlankeemus on tietysti haavoittanut meidän järkeämme, mutta silti, moraaliset periaatteet ovat ymmärrettäviä kaikille ihmisille. Tiedämme syvällä sydämessämme, että on väärin varastaa, valehdella ja tappaa. Ymmärrämme, että vanhempia, isää ja äitiä, tulee kunnioittaa.

Tähän liittyen, muinaiset egyptiläiset uskoivat jo yli 4000 vuotta sitten viimeiseen tuomioon, joka koittaisi ihmisen kuoltua. Ihmisen sielu tai sydän asetettaisiin vaa’alle. Pelastus riippuisi siitä, oliko ihminen elänyt moraalisesti oikein. On mielenkiintoista huomata, että egyptiläisten moraalikäsitys viimeisellä tuomiolla vastaa varsin hyvin luonnollista moraalilakia.

Clarence Thomas, USA:ssa korkeimman oikeuden tuomari, on kasvanut perheessä, jossa hänen isovanhempansa olivat orjia. Clarence Thomas on todennut: ”Ne, jotka vastustavat luonnollista moraalilakia, eivät voi vapauttaa minua orjuudesta.” On totta, että he saattavat henkilökohtaisesti vastustaa orjuutta, mutta silti, vankka moraalinen syy orjuuttamisen lopettamiselle nousee juuri luonnollisesta moraalilaista. On väärin alistaa toista persoonaa.

Katolinen arkkipiispa, edesmennyt Fulton J. Sheen korostaa, että moraaliset periaatteet eivät perustu äänestystuloksiin: ”Moraaliset periaatteet eivät riipu enemmistön äänestyksestä. Väärin on väärin, jopa silloin, jos kaikki ovat väärässä. Oikein on oikein, jopa silloin, jos kukaan ei ole oikeassa.”

Luonnollinen moraalilaki on varmasti käsitteenä monelle aika tuntematon. Mutta aihe on mitä tärkein, ja nyt meillä on Katolisessa vartissa, Radio Deillä, isä Oskari Juurikkala kertomassa siitä. Suosittelen tätä jaksoa kaikille! Katolinen vartti on jälkeenpäin kuultavissa täältä. On myös hyvä huomata, ettei luonnollinen moraalilaki ole erityisesti katolinen aihe. Kyse on moraalikäsityksestä, joka on syntynyt jo antiikin Kreikassa. Sille löytyy vahvaa kannatusta kristittyjen parista, ja myös juutalaisuudesta. Kyse on universaalista moraalikäsityksestä.

Syksyllä tulemme laajasti käsittelemään 10 käskyä. Tiistaina 24.8. isä Tuomas Nyyssölä kertoo 1. käskystä. Tiistaina 31.8. dominikaaniveli Gabriel Salmela kertoo Jumalan nimen kunnioittamisesta. Ja tiistaina 7.9. isä Tuomas tulee keskustelemaan pyhäpäivän vietosta.

Pyhiinvaellukselle – vaikka virtuaalisesti

Evidence of Earliest Christian Pilgrimage to the Holy Land Comes to Light  in Holy Sepulchre Church · The BAS Library
Jerusalemista Pyhän Haudan kirkon alta löytyneet terveiset 200-luvun pyhiinvaeltajalta. Herra, olemme tulleet. BAS library.

Katolilaiset ovat ahkeria käymään pyhiinvaelluksilla. On hienoa, että viime vuosina pyhiinvaellusreitit ja matkat ovat kasvattaneet suosiota myös luterilaisten joukoissa. Psalmeista löytyy ihan omat Nousevan psalmit, pyhiinvaelluspsalmit (Ps. 120–134). Mooseksen kirjoissa ohjeistetaan Jumalan kansaa pyhiinvaelluksille Herran kasvojen eteen. Tätä perinnettä on pidetty tärkeänä katolisessa kirkossa. Pyhiinvaelluksia on tehty lukemattomien kohteiden lisäksi myös Jerusalemiin. Itse asiassa, Pyhän haudan kirkon alta, on löytynyt eräästä louhoksesta seinälle kaiverretut pyhiinvaeltajan terveiset. Hän on kaivertanut kallioseinään kuvan pienestä purjeveneestä. Sen vieressä on latinankieliset terveiset: DOMINE IVIMUS. Se tarkoittaa Herra, olemme tulleet. Tuo lause on vapaa muunnelma pyhiinvaelluspsalmin, Ps. 122, ensijakeesta: ”Ilo valtasi minut, kun kuulin sanan: Me lähdemme Herran huoneeseen!” Nämä terveiset ovat 200-luvulta jKr.

Nyt jos sinä haluat lähteä virtuaalisesti Jerusalem-matkalle, niin minä järjestän ke 18.8. klo 18 ilmaisen webinaarin, jossa syvennymme Pyhän kaupungin arkeologisiin aarteisiin. Jos ei ehdi paikalle, voi tilata myös tallenteen. Tervetuloa mukaan! Tästä voit ilmoittautua. Myös Emil Anton järjestää monenlaisia pyhiinvaelluksia ja matkoja. Kannattaa tutustua niihin tästä linkistä.

On aivan autuas,

ken asuu huoneessas!

Hän armostasi kiittää,

toivonsa sanaan liittää.

Hän muistaa pyhät retket

ja kalliit armohetket.

Virsi 200

2 comments

  1. ”Jakamattomat ihmisoikeudet” ja ”vihapuhe” ovat aikamme moraalisia latteuksia ja ongelmallisia ohjenuorina koska eivät tarjoa arkista kosketuspintaa.

    Siksi on suorastaan virkistävää lukea kuinka konkreettisen neuvon naseretilaismies antaa Elämään sisälle pääsemiseksi (Matt. 19, 16-21).

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s